ΜΠΟΣΚΕΤΟ...
ΟΙ ΦΑΡΟΦΥΛΑΚΕΣ ΤΗΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ :: ΥΛΙΚΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΕΤΩΝ :: ΦΟΡΟΥΜ ΠΑΛΙΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ :: ΦΑΡΟΠΛΟΙΟ :: ΓΡΑΦΕΙΟ ΔΑΣΚΑΛΩΝ
Σελίδα 1 από 1
ΜΠΟΣΚΕΤΟ...
Αγαπητοί συνάδελφοι
Καλωσορίσατε στο Μποσκέτο!
Ένα εκπαιδευτικό σενάριο ενταγμένο στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης και με εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές από όλα σχεδόν τα μαθήματα του δημοτικού σχολείου.
Δημιουργός σεναρίου: Μαρία Λαμπρίδου
Τάξη: Το σενάριο αυτό απευθύνεται σε όλους τους εκπαιδευτικούς του σχολείου και στα πλαίσια ενδοσχολικού σεμιναρίου με θέμα την ένταξη των ηλεκτρονικών υπολογιστών στη διδακτική μας πράξη.
Προαπαιτούμενες γνώσεις: Στοιχειώδης γνώση χειρισμού ηλεκτρονικού υπολογιστή, μικρή εξοικείωση με το χώρο του διαδικτύου και τη συμμετοχή σε φόρουμ.
Χρόνος: Μία ώρα...
ΕΡΓΑΛΕΙΑ – ΜΕΣΑ: Το λογισμικό που θα χρησιμοποιήσουμε είναι WEB 2 και εφαρμογές του Hot Potatoes.
Ως προς τα μηχανήματα: Αξιοποίηση του εργαστηρίου πληροφορικής του σχολείου, προσωπικά λαπ τοπ ή νετ μπουκ (συνδεδεμένα κατά προτίμηση στο διαδίκτυο).
Θα χρειαστούμε επίσης σχετικούς χάρτες και έντυπο πληροφοριακό υλικό σχετικό με το θέμα μας.
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ – ΙΔΕΑ
Αρκετές φορές στη διάρκεια της φετινής χρονιάς οι μαθητές μας μας υποδέχτηκαν με συνθήματα όπως το ακόλουθο:
Ένα κι ένα δύο, οχτώ κι οχτώ δεκάξι,
αν δε μας πάτε εκδρομή θα κάψουμε την τάξη!
αν δε μας πάτε εκδρομή θα κάψουμε την τάξη!
Συνήθης δική μας αντίδραση μετά τον ξεσηκωμό των πιτσιρικάδων είναι να συνεδριάζουμε έκτακτα και να αποφασίζουμε μια κοντινή εκδρομή για να ξεσκάσουν τα παιδιά. Αυτό για λίγο τα ηρεμεί και μετά από μερικές εβδομάδες επανέρχονται απαιτώντας το δικαίωμά τους για έξοδο από τα κάγκελα του σχολείου. Εκτός βέβαια αν ήδη έχουμε εμείς αποφασίσει και ανακοινώσει κάποια επίσκεψη οπότε τα βλέπεις όσο η μέρα πλησιάζει να φωτίζονται τα προσωπάκια τους από μια γλυκιά προσμονή.
Σήμερα λοιπόν θα γνωρίσουμε έναν τρόπο που η προσμονή αυτή θα απλωθεί σε όλους σχεδόν τους μήνες της σχολικής χρονιάς και θα αγγίξει όπως αναφέραμε τα περισσότερα από τα μαθήματα που διδάσκουμε. Η ίδια η εκδρομή θα γίνει μάθημα και το μάθημα εκδρομή! Απαραίτητο μέσο για το ταξίδι μας ο ηλεκτρονικός υπολογιστής. Και προσέξτε παρακαλώ τη φράση "μέσο για το ταξίδι μας". Ο υπολογιστής στο σενάριο αυτό δεν αντιμετωπίζεται ούτε ως αντικείμενο διδασκαλίας ούτε ως εργαλείο της. Γίνεται το καράβι που επιβιβαζόμαστε μαζί με τους μαθητές μας, σηκώνουμε τις άγκυρες και ανοιγόμαστε στο ανθισμένο πέλαγος της γνώσης.
Ο δάσκαλος στο ταξίδι αυτό εξακολουθεί να κρατά το τιμόνι όμως κανένα καράβι δεν ταξιδεύει μόνο με καπετάνιο. Εκτός και μιλάμε για βαρκάκι. Χρειαζόμαστε πλήρωμα και για το λόγο αυτό θα ναυτολογήσουμε τους μαθητές μας. Ο καθένας ανάλογα με τις δυνατότητες, τις γνώσεις και τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά του θα αναλάβει και τον κατάλληλο ρόλο. Η εργασία μας επομένως θα ακολουθήσει το μοντέλο της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας, με ανάθεση ρόλων σε κάθε παιδί, όπως ταιριάζει και στον όρο εκπαιδευτικό σενάριο, τη σύγχρονη δηλαδή αντίληψη για τη χρήση υπολογιστών στο δημοτικό σχολείο.
Καθώς ο χρόνος που διαθέτουμε είναι μόλις μία ώρα, επιλέχτηκε η μέθοδος του brain storming. Θα βρείτε πολλές ιδέες για τη χρήση του υπολογιστή στην εργασία σας καθώς και του διαδικτύου και εσείς θα διαλέξετε με την ομάδα σας ποια θα μελετήσετε αναλυτικά. Ανάλογα και με την τάξη που διδάσκετε ή το μάθημα.
Για κάθε μία από τις ιδέες που δίνουμε ο εκπαιδευτικός θα χρειαστεί να την προσαρμόσει στην τάξη του και στο εκάστοτε διδακτικό αντικείμενο. Ή και να συνδυάσει ιδέες, να προσθέσει δικές του κλπ. Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να ξεχνάμε μια βασική αρχή: Ο υπολογιστής θα χρησιμοποιείται μόνο όταν δεν μπορούμε να αποφύγουμε τη χρήση του. Και θα χρησιμοποιείται κυρίως από τα ίδια τα παιδιά και όχι ως εργαλείο επίδειξης από το δάσκαλο.
Καθώς οι μικροί μαθητές μας δε γνωρίζουν καλά τη χρήση του υπολογιστή, η κάθε δραστηριότητα πρέπει να συνοδεύεται από φύλλο εργασίας, λιτό και κατατοπιστικό, όπου θα αναφέρουμε όλα τα βήματα που πρέπει να κάνουν. Και λαμβάνοντας υπόψη και την εμπειρία και τις γνώσεις τους.
ΣΤΟΧΟΣ: Να γνωρίσουν οι εκπαιδευτικοί πώς και πού μπορεί ο υπολογιστής και το διαδίκτυο να συνδράμουν το έργο τους στην τάξη.
Έμμεσος στόχος: Η εξοικείωση με το εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου και η διαπίστωση αφενός των δυνατοτήτων του και αφετέρου των προβλημάτων που παρουσιάζει.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Θεωρητικό Πλαίσιο: Το θεωρητικό πλαίσιο που θα κινηθούμε είναι κυρίως ο κοινωνικός εποικοδομισμός με στοιχεία της ανακαλυπτικής μάθησης του Μπρούνερ. Θα εργαστούμε κι εμείς σε ομάδες, με συντονιστές και διακριτούς ρόλους για όλα τα μέλη, όπως θα εργάζονται στην υλοποίηση των ιδεών και οι μαθητές μας, ώστε βιωματικά να προσεγγίσουμε το αντικείμενό μας. Στον τομέα της αξιολόγησης θα χρησιμοποιηθεί λογισμικό που συνάδει με τις αρχές του συμπεριφορισμού (hot potatoes).
Αφόρμηση: Όπως κάθε διδασκαλία έτσι κι εμείς θα χρησιμοποιήσουμε την τακτική της αφόρμησης για να ξυπνήσουμε το ενδιαφέρον αλλά και για να δημιουργήσουμε την απαραίτητη γνωστική σύγκρουση...
Στη δική μας περίπτωση η αφόρμηση είναι η ακόλουθη ερώτηση:
- Τι είναι το Μποσκέτο της Λευκάδας;
Δώστε η κάθε ομάδα την απάντησή της συμπληρώνοντας το ερωτηματολόγιο στην κορυφή της σελίδας...
Δραστηριότητες:
1. Αξιοποιήστε τις δυνατότητες του ίντερνετ για επιβεβαίωση, χρησιμοποιώντας τη μηχανή αναζήτησης της google. Γράψτε λέξεις κλειδιά: Λευκάδα, Μποσκέτο
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Αν δυσκολευτείτε με την αναζήτηση πληροφοριών, κάντε κλικ ΕΔΩ... [center]
2. Ανακοινώστε στις άλλες ομάδες το αποτέλεσμα.
3. Αξιολογήστε τις γνώσεις σας παίζοντας το ακόλουθο παιγνίδι:
https://sites.google.com/site/tetartakia/plerophorike/askeseis-1
Βρείτε το αρχείο ΜΠΟΣΚΕΤΟ - ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ και πατήστε ΛΗΨΗ. Δεν έχετε παρά να το συμπληρώσετε, χρησιμοποιώντας τις πληροφορίες που βρήκατε για το Μποσκέτο της Λευκάδας.
___________________________
Μόλις ολοκληρώσατε ένα μικρό εκπαιδευτικό σενάριο για το Μποσκέτο...
Η τελική πινελιά που θα δώσει το ερέθισμα για την πραγματοποίηση πρότζεκτ για το Μποσκέτο είναι η ερώτηση στους μαθητές σας αν θέλουν να κάμουν εκδρομή στη Λευκάδα και να γνωρίσουν από κοντά το Μποσκέτο.
Δείτε στη συνέχεια ιδέες υλοποίησης του πρότζεκτ. Διαλέξτε με την ομάδα σας μία τουλάχιστον και μελετήστε την.
Η ταξινόμηση των ιδεών έγινε ανά γνωστική περιοχή. Εσείς όμως όποια ιδέα τελικά διαλέξετε θα πρέπει να την αναλύσετε σε δραστηριότητες που θα γίνουν πριν από την εκδρομή, κατά τη διάρκειά της και μετά από αυτήν.
Να καθορίστε επίσης τις συνεργασίες με άλλους συναδέλφους καθώς και το χρόνο για κάθε δραστηριότητα.
Τέλος αξιολογήστε τις δυσκολίες που συναντήσατε σε συνεργασία με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας σας και κάντε προτάσεις για την επίλυσή τους. Ανακοινώστε τα συμπεράσματά σας προς τις άλλες ομάδες.
ΜΠΟΣΚΕΤΟ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ
- Σπόιλερ:
- Κάντε κλικ στο σύνδεσμο (link):
http://www.snhell.gr/anthology/content.asp?id=420&author_id=77
Διαβάστε το ποίημα του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη και έπειτα συμπληρώστε την άσκηση που θα βρείτε εδώ:
https://sites.google.com/site/tetartakia/plerophorike/askeseis-1
με τίτλο Ο ΒΡΑΧΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΚΥΜΑ (συμπλήρωση)
Για να δείτε την άσκηση πατήστε ΛΗΨΗ.
ΜΠΟΣΚΕΤΟ: Η ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΤΗΣ ΛΕΥΚΑΔΑΣ
- Σπόιλερ:
- Κάντε τώρα κλικ εδώ:
https://faros.forumgreek.com/h4-page
για να εξερευνήσετε το Μποσκέτο πάνω στο χάρτη...
Μελετήστε ποια διαδρομή πρέπει να ακολουθήσουμε από την Ηγουμενίτσα για να φτάσουμε ως εκεί.
Σημειώστε από ποια μέρη θα περάσουμε.
Ζητήστε από το ταχυδρομικό σας περιστέρι να φέρει από τη βιβλιοθήκη της τάξης τους χάρτες της Ελλάδας, της Ηπείρου, των Ιονίων Νησιών, της Λευκάδας. Εντοπίστε στους χάρτες αυτούς τη θέση της Ελλάδας και εκτιμήστε πού περίπου βρίσκεται το Μποσκέτο.
Με τη βοήθεια του χάρτη της Ηπείρου να υπολογίσετε πόσα περίπου χιλιόμετρα θα πρέπει να ταξιδέψουμε αν αποφασίσουμε να επισκεφθούμε το Μποσκέτο και με αφετηρία την Ηγουμενίτσα.
Κατασκευάστε τους δικούς χάρτες της Λευκάδας είτε στο χαρτί είτε και ανάγλυφους.
Αντιστοιχίστε τα μικρότερα νησιά των Ιονίων με το μεγαλύτερο νησί που βρίσκεται κοντά τους.
ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΤΗΣ ΛΕΥΚΑΔΑΣ
Μελετήστε τα στοιχεία που δίνει η Βικιπαίδεια για τη Λευκάδα και δημιουργήστε τα δικά σας προβλήματα μαθηματικών. Π.χ. ταξινομήστε τα Επτάνησα ανάλογα με την έκτασή τους ή με τον πληθυσμό τους.
Κατασκευάστε γραφικές παραστάσεις με τη βοήθεια του υπολογιστή (excel)
Δείτε το σχετικό αρχείο (ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΤΗΣ ΛΕΥΚΑΔΑΣ) εδώ:
https://sites.google.com/site/tetartakia/plerophorike/askeseis-1
Ασκήσεις πρόσθεσης και αφαίρεσης για τις μεσαίες τάξεις και σειροθέτησης για τις μικρές με τη βοήθεια των γραφικών παραστάσεων.
Συγκρίνετε την έκταση της Λευκάδας και τον πληθυσμό της με τη Θεσπρωτία.
Μελετήστε την πυκνότητα πληθυσμού και κάνετε συγκρίσεις της Λευκάδας με τα άλλα Επτάνησα και με τη Θεσπρωτία. Συζητήστε τα δεδομένα και ερμηνεύστε τις διαφορές...
Ασκήσεις σχετικές με την κλίμακα του χάρτη.
Υπολογίστε πόσο χρόνο θα χρειαστούμε για να φτάσουμε στη Λευκάδα από την Ηγουμενίτσα αξιοποιώντας τα χιλιόμετρα της διαδρομής που υπολογίσατε από το χάρτη και με υποθετικές ταχύτητες που θα οριστούν σε συνδυασμό με τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας για τα πούλμαν που μεταφέρουν μαθητές...
Επικοινωνήστε με ταξιδιωτικό γραφείο και κάντε έρευνα αγοράς (αγωγή καταναλωτή) για την τιμή που θα κοστίσει το πούλμαν. Υπολογίστε ανάλογα με τις τιμές που θα σας δώσουν και τον αριθμό των μαθητών που θα λάβουν μέρος στην εκδρομή το κόστος μεταφοράς για κάθε παιδί.
ΜΠΟΣΚΕΤΟ - ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ - ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ (φωτογραφίες)
- Σπόιλερ:
- Αναζητήστε εικόνες της Λευκάδας στο ίντερνετ και δημιουργήστε ένα θέμα στο φόρουμ όπου θα ανεβάσετε τις ωραιότερες απ' αυτές.
Λευκάδα: Η παραλία Κάθισμα
Φωτογραφία της Μαρίας Λαμπρίδου
ΠΡΟΣΟΧΗ: Μην ξεχάσετε τους νόμους περί πνευματικής ιδιοκτησίας και την αναφορά της πηγής προέλευσης ή του φωτογράφου κάθε φωτογραφίας που θα αναρτήσετε.
Συζητήστε με την ομάδα σας ποια άλλα σημεία της Λευκάδας θα θέλατε να επισκεφθείτε αν κάναμε μια εκδρομή εκεί. Συμβουλευτείτε για το σκοπό αυτό τις πληροφορίες του χάρτη της Λευκάδας, τον Πλήρη Οδηγό της Λευκάδας καθώς και πηγές στο διαδίκτυο.
Δημιουργήστε το δικό σας τουριστικό οδηγό της Λευκάδας, με τη βοήθεια του υλικού που συλλέξατε από το διαδίκτυο ή διαβάσατε στα έντυπα.
Πραγματοποιήστε εκδρομή στη Λευκάδα και φωτογραφίστε τα αξιοθέατα του νησιού.
Οργανώστε έκθεση φωτογραφίας στο σχολείο σας με θέμα τη Λευκάδα.
Ανεβάστε στο διαδίκτυο φωτογραφικό αφιέρωμα στη Λευκάδα με δικές σας φωτογραφίες. Παράδειγμα εργασίας μαθητή: http://mikrateratakia.blogspot.com/2007/10/blog-post_3460.html και http://mikrateratakia.blogspot.com/2007/11/blog-post_15.html
Δημιουργήστε βίντεο με το φωτογραφικό σας υλικό και ανεβάστε το στο διαδίκτυο. Παραδείγματα εργασίας μαθητών:
Το βίντεο δημιουργήθηκε από τη δασκάλα της τάξης και με υλικό τις φωτογραφίες που τράβηξε ένας μαθητής.
Βίντεο που δημιούργησε μόνος του μαθητής της Τετάρτης τάξης του δικού μας σχολείου.
_________________________________________________
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Δείτε πώς θα ανεβάσετε φωτογραφίες στο φόρουμ στις οδηγίες που έχουμε δημοσιεύσει:
https://faros.forumgreek.com/t102-topic
Χρήσιμοι σύνδεσμοι σχετικά με την παρουσίαση επισκέψεων στο διαδίκτυο:
http://protaki.blogspot.com/2008/11/blog-post_21.html Τα Πρωτάκια στο Παιδικό Μουσείο.
http://protaki.blogspot.com/2009/03/blog-post_11.html Επίσκεψη στις Χελωνίτσες
http://tetartaki.blogspot.com/2010/02/blog-post_19.html Επίσκεψη στο Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδας
http://tetartaki.blogspot.com/2010/03/blog-post.html Επίσκεψη στο Μουσείο Λαϊκών Οργάνων
ΜΠΟΣΚΕΤΟ - ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ (Ιστορία - Θρησκεία, αρχαίοι και νεότεροι ναοί)
- Σπόιλερ:
- ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΛΕΥΚΑΔΑΣ
http://odysseus.culture.gr/h/1/gh151.jsp?obj_id=3307
Κάντε κλικ στο σύνδεσμο αυτό για να γνωρίσετε το Αρχαιολογικό Μουσείο της Λευκάδας.
Κάντε επίσης κλικ στους ακόλουθους συνδέσμους για να διαβάσετε πληροφορίες για αρχαιολογικούς χώρους στη Λευκάδα:
ΟΙ ΤΥΜΒΟΙ ΤΟΥ ΣΤΕΝΟΥ - Ιστορία Γ' Δημοτικού
http://odysseus.culture.gr/h/3/gh352.jsp?obj_id=2608http://www.lefkada.gr/pages.asp?pageID=128&langID=1
Τα παραπάνω λείψανα εντοπίστηκαν κατά τις ανασκαφές που έκανε εδώ ο διαπρεπής Γερμανός αρχαιολόγος Γουλιέλμος Δαιρπφελδ και χρονολογούνται από τους προϊστορικούς έως τους ρωμαϊκούς χρόνους. Ο Δαιρπφελδ - εμπνευστής της θεωρίας ότι η Λευκάδα είναι η ομηρική Ιθάκη και ότι το παλάτι του Οδυσσέα βρισκόταν στο Νυδρί - αγάπησε τόσο πολύ το νησί, ώστε θέλησε να ταφεί εδώ. Ο τάφος του βρίσκεται στην κορυφή του λόφου στην άκρη της χερσονήσου του Βλυχού, πάνω από το γραφικό εκκλησάκι της Αγίας Κυριακής.http://www.lefkada.gr/pages.asp?pageid=908&langid=1
Σύνοψη της Θεωρίας Dörpfeld
Δημήτρη Σπ. Τσερέ, Φιλολόγου
Ο Dörpfeld, πριν να ασχοληθεί με τη Λευκάδα, έκανε ανασκαφές στην Ιθάκη. Τα αποτελέσματα όμως δεν τον έπεισαν ότι αυτή είναι η πατρίδα του Οδυσσέα. Έτσι το 1900 αποφασίζει να ψάξει την ομηρική Ιθάκη στη Λευκάδα.
Τις ανασκαφές στη Λευκάδα τις άρχισε το 1901 και την πρώτη εκτενή έκθεση της θεωρίας του τη δημοσίευσε με τον τίτλο «Das Homerische Ithaka» στα Σύμμικτα Perrot στο πανηγυρικό τεύχος για για την 70η επέτειο των γενεθλίων του ιστορικού της τέχνης Georges Perrot (Paris 1902). Όλα τα αποτελέσματα της πολύχρονης έρευνάς του τα δημοσίευσε στο μνημειώδες έργο του Alt Ithaka (München, 1927). Το Alt Ithaka αποδόθηκε στα ελληνικά από τον Βασίλη Φραγκούλη: «Λευκάς, η ομηρική Ιθάκη», Επετηρίς Εταιρείας Λευκαδικών Μελετών, Β΄ (1972), Αθήνα 1973, ο οποίος πρόσθεσε αρκετά σχόλια στο κείμενο του Dörpfeld.
Ο πυρήνας της θεωρίας του βρίσκεται στο περίφημο χωρίο του ι της Οδύσσειας:
Νεαιτάω[1] δ’ Ἰθάκην εὐδείελον[2]· ἐν δ’ ὄρος αὐτῇ,
Νήριτον εἰνοσίφυλλον, ἀριπρεπές [3]· ἀμφὶ[4] δὲ νῆσοι
πολλαί ναιετάουσι μάλα σχεδὸν ἀλλήλῃσι[5],
Δουλίχιόν τε Σάμη τε καὶ ὑλήεσσα Ζάκυνθος.
Αὐτή δὲ χθαμαλὴ[6] πανυπερτάτη εἰν ἁλὶ κεῖται
πρὸς ζόφον[7], αἱ δὲ τ’ ἂνευθε πρὸς ἠῶ τ’ ἠέλιόν τε[8]...
(Ομήρου ι, 21-26)
Στις ομηρικές ονομασίες του χωρίου: Ιθάκη, Δουλίχιον, Σάμη, Ζάκυνθος ο Dörpfeld «διαβάζει» αντίστοιχα: Λευκάδα, Κεφαλληνία, Ιθάκη, Ζάκυνθος.
Σ’ αυτούς που (στηριζόμενοι κυρίως στον αρχαίο γεωγράφο του 1ου π.Χ. αιώνα Στράβωνα[9]) υποστήριζαν ότι η Λευκάδα στην αρχαιότητα δεν ήταν νησί, ο Dörpfeld. απαντά ότι η Λευκάδα ήταν πάντα νησί και ότι η διάνοιξη της διώρυγας ανάμεσα από τη Λευκάδα και την Ακαρνανία απ’ τους Κορίνθιους τον 7ο π.Χ. αιώνα (την οποία αναφέρει ο Στράβων) έγινε απλώς για να απομακρυνθούν τα φερτά υλικά και να εκβαθυνθεί η λιμνοθάλασσα, όπως πολλές φορές έχει γίνει μέχρι σήμερα χωρίς να αμφισβητηθεί η ιδιότητα της Λευκάδας ως νησιού.
Η αλλαγή του ονόματος έγινε όταν οι Δωριείς περί το 1100 π.Χ. κατέκτησαν τη σημερινή Λευκάδα, δηλαδή την τότε Ιθάκη. Οι Ιθακήσιοι κατέφυγαν στην τότε ονομαζόμενη Σάμη και την ονόμασαν Ιθάκη, όπως ονομαζόταν η παλιά τους πατρίδα.
ΝΑΟΣ ΑΠΟΛΛΩΝΑ - Ιστορία Δ' Δημοτικού
http://odysseus.culture.gr/h/2/gh251.jsp?obj_id=7005
Αξίζει εδώ να συνεξετάσουμε τον Απόλλωνα Λευκάτα που τιμούσαν στη Λευκάδα και τον Απόλλωνα Αγυιέα των δικών μας Γιτάνων. Τι πίστευαν οι κάτοικοι της μίας περιοχής και τι της άλλης για τον Απόλλωνα; Ποιους θεωρούσαν ότι προστάτευε ο Λευκάτας Απόλλων και ποιους ο Αγυιέας; Σύνδεση με το όνομα του νησιού.
Ναός Παναγίας Οδηγήτριας Απόλπαινας - Ιστορία Ε' Δημοτικού
http://odysseus.culture.gr/h/2/gh251.jsp?obj_id=1717
Ιερά Μονή Φανερωμένης - Εκκλησιαστικό Μουσείο - Ιστορία Ε' Δημοτικούhttp://www.lefkadaislandinfo.gr/lefkada/lefkadaaxiotheata/ieramonifaneromenis/index.html
Σύμφωνα με την παράδοση, στο μέρος αυτό παλαιότερα ήταν χτισμένος ο ναός της θεάς Αρτέμιδος. Ο Απόστολος Παύλος στο πέρασμά του από την Νικόπολη. Το 63 μ.Χ. έστειλε στο νησί τους τρεις μαθητές του Ακύλα, Σωσίωνα και Ηρωδίωνα. Ο τελευταίος γονατιστός, προσευχήθηκε με πίστη στο Θεό και το είδωλο της Αρτέμιδας έπεσε κάτω και έγινε θρύψαλα. Στη θέση αυτή οι χριστιανοί θα κτίσουν ένα μικρό ναό αφιερωμένο στην Παναγία. Στη συνέχεια ο Απόστολος Παύλος χειροτόνησε το Σωσίωνα πρώτο επίσκοπο Λευκάδος.
Σύνδεση με την Αρτέμιδα που επίσης υπήρχε ναός της στα δικά μας Γίτανα, όπως και του αδερφού της κατά τη μυθολογία των Ελλήνων, Απόλλωνα του Αγυιέα.
ΚΑΣΤΡΟ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΜΑΥΡΑΣ - Ιστορία Ε' Δημοτικούhttp://www.lefkada.gr/pages.asp?pageID=127&langID=1
Το κάστρο της Αγίας Μαύρας, που δεσπόζει στην είσοδο του νησιού είναι ένα από τα πιο επιβλητικά μεσαιωνικά κτίσματα στην Ελλάδα και αποτελεί πρότυπο οχυρωματικής τέχνης εκείνης της εποχής. Χτίστηκε γύρω στα 1300 από τον Φράγκο ηγεμόνα Ιωάννη Ορσίνι, όταν πήρε τη Λευκάδα ως προίκα για το γάμο του με την κόρη του Δεσπότη της Ηπείρου Νικηφόρου του Α'.
Το κάστρο προστάτευε την πρωτεύουσα του νησιού και αποτελούσε τη σημαντικότερη αμυντική του θωράκιση απέναντι τους πειρατές και τους άλλους εχθρούς, από την πρώτη δεκαετία του 14ου αιώνα ως το 1684. Το 1479 κατελήφθη από τους Τούρκους που έχτισαν μια μεγάλη τοξωτή γέφυρα, με 360 καμάρες, που διέσχιζε τη λιμνοθάλασσα από την παραλία έως τη θέση Καλκάνη, στηρίζοντας τους σωλήνες ενός υδραγωγείου που έφερνε νερό στο κάστρο. Το έργο αυτό, που χαρακτήριζε ολόκληρη την περιοχή, καταστράφηκε από τους σεισμούς. Κάποια ίχνη του σώζονται σήμερα μέσα στη λιμνοθάλασσα.
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΛΕΥΚΑΔΑΣ
http://odysseus.culture.gr/h/2/gh251.jsp?obj_id=1693
ΑΛΛΑ ΣΗΜΕΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΛΕΥΚΑΔΑΣ:
http://www.lefkada.gr/pages.asp?pageid=844&langid=1
Επιλέξτε με τη βοήθεια της ομάδας σας έως δύο σημαντικά σημεία στην πόλη της Λευκάδας ή κοντά σ' αυτήν που θα θέλατε οπωσδήποτε να επισκεφθούμε αν κάναμε εκδρομή εκεί...
ΜΠΟΣΚΕΤΟ - ΤΟΠΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ (δημοτική μουσική)
- Σπόιλερ:
- Γνωρίζουμε τη μουσική παράδοση της Λευκάδας.
Συνεργαζόμαστε με τη μουσικό του σχολείου μας και αναζητούμε στοιχεία για τα δημοτικά τραγούδια του νησιού.
Δημιουργούμε άλμπουμ με στίχους λευκαδίτικων δημοτικών τραγουδιών.
Μαθαίνουμε δημοτικά τραγούδια της Λευκάδας.
Οργανώνουμε μουσικό αφιέρωμα στη δημοτική μουσική της Λευκάδας.
Ηχογραφούμε την εκδήλωση.
Ανεβάζουμε τις ηχογραφήσεις μας στο διαδίκτυο.
ΜΠΟΣΚΕΤΟ - ΤΟΠΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ (χοροί)
- Σπόιλερ:
Παρακολουθούμε το βίντεο και γνωρίζουμε παραδοσιακούς χορούς της Λευκάδας.
Συνεργαζόμαστε με το γυμναστή του σχολείου μας και μαθαίνουμε κι εμείς να χορεύουμε λευκαδίτικους χορούς.
Συνδυάζουμε τους χορούς που θα μάθουμε με τη μουσική εκδήλωση που προαναφέραμε.
ΜΠΟΣΚΕΤΟ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ & ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ - Συνεργασία με σχολεία της Λευκάδας
- Σπόιλερ:
- Επισκεπτόμαστε διαδικτυακώς σχολεία της Λευκάδας:
http://2dim-lefkad.lef.sch.gr/index_files/first.htm
http://4dim-lefkad.lef.sch.gr
http://dim-nydriou.lef.sch.gr
Επικοινωνούμε με το σχολείο και ξεκινάμε συνεργασία με τάξη αντίστοιχη με τη δική μας. Η δημιουργία φόρουμ στην περίπτωση αυτή θα βοηθήσει πάρα πολύ, και για ζωντανή επικοινωνία μέσω του τσατ και για ανταλλαγή υλικού σε διάφορες μορφές (κείμενα, εικόνες, βίντεο, ήχους). Παράδειγμα παρόμοιας συνεργασίας μπορείτε να δείτε εδώ: http://dwdekato.forumgreek.com/t69-topic
http://www.lefkadaslowguide.gr/bussiness_category.php?subcategoryID=95
Εδώ μπορούμε να βρούμε τηλέφωνα και e-mail επικοινωνίας με τα σχολεία της Λευκάδας.
http://www.stintaxi.gr/SearchSchools.php?ShowSchools&AreaID=263
Κι εδώ υπάρχει ένας ακόμη κατάλογος με τα σχολεία του νησιού...
Χρήσιμοι σύνδεσμοι για την Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή:
http://www.lefkada.gr/ Περιφερειακή Ενότητα Λευκάδας
http://www.lefkada.gov.gr/ Δήμος Λευκάδας
http://dide.lef.sch.gr/ Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Λευκάδας
http://ionion.pde.sch.gr/ Περιφερειακή Διεύθυνση Α'θμιας και Β΄θμιας Εκπ/σης Ιονίων Νήσων
ΜΠΟΣΚΕΤΟ - ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
- Σπόιλερ:
- kpelefka@otenet.gr
mail@kpe-sfakiot.lef.sch.gr
ΚΠΕ Σφακιωτών
Λαζαράτα
Τ.Κ. 31080
Λευκάδα
τηλ.: 26450 61316
26450 61351
fax: 26450 61638
Επικοινωνούμε με το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Λευκάδας και διερευνούμε δυνατότητες παρακολούθησης προγράμματος κατά τη διάρκεια πιθανής επίσκεψής μας στο νησί.
Σε συνεργασία με το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Φιλιατών δημιουργούμε ένα θεματικό δίκτυο με σχολεία της Λευκάδας. Προτείνεται ως αντικείμενο η θάλασσα που μας ενώνει, το Ιόνιο. Και ως τίτλος:
Από το Δρέπανο ως το Δρέπανο (γιατί άραγε; μπορείτε να δώσετε κάποια εξήγηση; αν όχι, αναζητήστε την απάντηση στο λήμμα Λευκάδα της Βικιπαίδειας... )
Στα πλαίσια του μαθήματος της Φυσικής των μεγάλων τάξεων μπορούμε να μελετήσουμε το κλίμα της Λευκάδας παρακολουθώντας μέσω διαδικτύου το μετεωρολογικό δελτίο και συντάσσοντας σχετικούς πίνακες. Αξιοποιούμε τις γνώσεις μας για την κατάλληλη επιλογή ημερομηνίας επίσκεψης στη Λευκάδα.
Για τις μικρότερες τάξεις στα πλαίσια της Μελέτης Περιβάλλοντος αναζητούμε σε βιβλία και στο διαδίκτυο πληροφορίες για την πανίδα και τη χλωρίδα της Λευκάδας.
_______________________________
Χρήσιμοι σύνδεσμοι:
http://www.lefkadaslowguide.gr/page.php?id=7 Η χλωρίδα της Λευκάδας
http://www.lefkada.gr/pages.asp?pageid=75&langid=1 Η χλωρίδα της Λευκάδας
http://www.lefkada.gr/pages.asp?pageid=76&langid=1 Η πανίδα της Λευκάδας
http://www.meteo.gr/main.asp Προγνώσεις καιρού
ΜΠΟΣΚΕΤΟ - ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ - ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
- Σπόιλερ:
- ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΛΕΥΚΑΔΑ
http://www.corfuland.gr/el/biblio/corfu-books-kerkyra/biblio-laika-paramythia-ton-eptanison.html
Επισκεπτόμαστε το σύνδεσμο και εντοπίζουμε παραμύθια από τη Λευκάδα.
Προμηθευόμαστε το βιβλίο και διαβάζουμε τα παραμύθια αυτά...
ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ - ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Διασκευάζουμε το Φωτεινό του Βαλαωρίτη και τον παρουσιάζουμε στη γιορτή της 25ης Μαρτίου. (Υπάρχει και έτοιμη διασκευή για σχολική γιορτή σε βιβλίο)
Για δραματοποιήσεις επίσης προσφέρονται πολλά άλλα ποιήματα του Βαλαωρίτη, όπως ο Βράχος και το Κύμα, ο Ευαγγελισμός - Ελληνισμός κ.ά. Ιδιαίτερα για την περιοχή μας προτείνουμε για αξιοποίηση είτε στο μάθημα της Γλώσσας είτε για σχολική γιορτή τα ακόλουθα ποιήματα:Ο Σαμουήλ
Καλόγερε, τί καρτερεῖς κλεισμένος μὲς στὸ Κούγκι;
Πέντε νομάτοι σοῦ ῾μειναν κ᾿ ἐκεῖνοι λαβωμένοι!
Κι εἶναι χιλιάδες οἱ ἐχθροὶ ποὺ σ᾿ ἔχουνε ζωσμένον!
Ἔλα νὰ δώσεις τὰ κλειδιά, πέσε νὰ προσκυνήσῃς,
κι ἀφέντης ὁ Βελῆ Πασᾶς δεσπότη θὰ σὲ κάμη!
Ἔτσι ψηλὰ ἀπ᾿ τὸ βουνὸ φωνάζει ὁ Πήλιος Γούσης.
Κλεισμένος μὲς στὴν ἐκκλησιὰ βρίσκετ᾿ ὁ Σαμουήλης,
κι ἀγέρας παίρνει τὴ φωνὴ τοῦ Πήλιου τοῦ προδότη.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩἘπέσανε τὰ Γιάννενα
Ἐπέσανε τὰ Γιάννενα, σιγὰ νὰ κοιμηθοῦνε,
ἐσβήσανε τὰ φῶτα τους, ἐκλείσανε τὰ μάτια.
Ἡ μάννα σφίγγει τὸ παιδὶ βαθιὰ στὴν ἀγκαλιά της,
γιατὶ εἶναι χρόνοι δίσεκτοι καὶ τρέμει μὴν τὸ χάσει.
Τραγούδι δὲν ἀκούγεται, ψυχὴ δὲν ἀνασαίνει.
Ὁ ὕπνος εἶναι θάνατος καὶ μνῆμα τὸ κρεβάτι
κι ἡ χώρα κοιμητήριο κι ἡ νύχτα ρημοκλήσι.
Ἄγρυπνος ὁ Ἀλὴ πασᾶς, ἀκόμη δὲ νυστάζει,
κι εἰς ἕνα δέρμα λιονταριοῦ βρίσκεται ξαπλωμένος.
Τὸ μέτωπό του εἶναι βαρύ, θολό, συγνεφιασμένο
καὶ τὄβαλεν ἀντίστυλο τὸ χέρι του, μὴν πέσει.
Χαϊδεύει μὲ τὰ δάκτυλα τὰ κάτασπρα του γένια,
ποὺ σέρνονται στοῦ λιονταριοῦ τὴν τρομερὴ τὴ χαίτη.
Ἀγκαλιασμένα τὰ θεριά, σοῦ φαίνονται πὼς ἔχουν
ἕνα κορμὶ δικέφαλο, τὸ μάτι δὲ γνωρίζει
ποιὸ τάχα νἆν᾿ τὸ ζωντανὸ καὶ ποιὸ τὸ σκοτωμένο.
Καλούμε επίσης τα παιδιά να προβληματιστούν πώς και γιατί ο Βαλαωρίτης έγραψε αυτά τα ποιήματα για την ιστορία της Ηπείρου. Σκοπός μας είναι να εντοπίσουν πως γεννήθηκε μεν στη Λευκάδα αλλά από πατέρα Ηπειρώτη. Και πέρα από τα ποιήματά του ασχολήθηκε και ο ίδιος με την απελευθέρωση της Ηπείρου.
Μπορούμε λοιπόν να οργανώσουμε και ειδική γιορτή στο σχολείο αφιερωμένη στην απελευθέρωση της Ηπείρου και στον ποιητή Αριστοτέλη Βαλαωρίτη.
ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ - ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Αναζητούμε με τους μαθητές μας στο διαδίκτυο ποιήματα του Άγγελου Σικελιανού καθώς και βιογραφικά στοιχεία του ποιητή, δίνοντας έμφαση στη σχέση του ποιητή με τους Δελφούς αλλά και στην καταγωγή της μητέρας του από την Ήπειρο.
http://users.uoa.gr/~nektar/arts/tributes/aggelos_sikelianos/
http://www.peri-grafis.com/ergo.php?id=364
Ιδιαίτερα σημαντικό το ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ για το Σικελιανό:
http://www.ert-archives.gr/V3/public/pop-info.aspx?tid=0000008649&tsz=0&act=mInfo
στο οποίο και αναδεικνύεται η σχέση του Σικελιανού με τον άλλο μεγάλο ποιητή της Λευκάδας, το Βαλαωρίτη.
ΜΠΟΣΚΕΤΟ - ΓΛΩΣΣΑ
- Σπόιλερ:
- Διαβάζουμε το παρακάτω κείμενο:Λευκάδα. Η "κυρία" των χρωμάτων!
Αρχοντικά αριστοκρατικών οικογενειών με νεοκλασικό και αναγεννησιακό ρυθμό που στεγάζουν μουσεία και πολιτιστικά ιδρύματα. Πολύχρωμα, λαμαρινένια σπίτια με ξύλινα μπαλκόνια στα λιθόστρωτα καντούνια της παλιάς πόλης. Η καρδιά της πόλης χτυπά στον λιθόστρωτο πεζόδρομο της οδού Δαίρπφελντ, η ψυχή της βρίσκεται στους κατοίκους της και η ανάσα της στους τροχούς των ποδηλάτων. Η πλατεία των ποιητών από τη μια, η λαϊκή αγορά από την άλλη. Όλα αυτόνομα, όλα αλληλένδετα, ολοκληρώνονται με τις εκκλησίες σε ρυθμό μπαρόκ.
Κτισμένη πάνω σε μια γλώσσα γης που εισβάλλει στη θάλασσα, η πόλη της Λευκάδας υπάρχει σαν πρωτεύουσα του νησιού από το τέλος του 17ου αιώνα, όταν οι Τούρκοι αποχωρούν (το νησί είναι το μοναδικό του Ιονίου που γνώρισε την Τουρκοκρατία) αφήνοντας την πόλη στα χέρια του Φραγκίσκου Μοροζίνι που ανάγκασε τους Λευκαδίτες που ζούσαν μέσα στα τείχη του κάστρου της Αγίας Μαύρας να μετακινηθούν στη σημερινή τοποθεσία.
Το ακραίο τμήμα της πόλης βρίσκεται κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και προστατεύεται από το Ιόνιο από την κυκλική αμμουδιά της Γύρας που περιβάλλει το βορειοδυτικό άκρο του νησιού. Η νέα πρωτεύουσα σημαδεύτηκε με καταστρεπτικούς σεισμούς, με εκείνον του 1825 να γίνεται η αιτία να ξανακτιστεί η πόλη σύμφωνα με τον αγγλικό αντισεισμικό κανονισμό. Τότε τα σπίτια απέκτησαν και την επένδυση από λαμαρίνα, βαμμένη σε διάφορα χρώματα - τόσο χαρακτηριστική για την πόλη της Λευκάδας - που προσέφερε μόνωση και προστασία από την υγρασία. Τόσο κοντά στην Στερεά, δεν θα μπορούσε να μην έχει αποκομίσει κοινά χαρακτηριστικά με την ηπειρωτική Ελλάδα στην αρχιτεκτονική των σπιτιών, με την τόσο επιδέξια αισθητική των Ηπειρωτών Μαστόρων.
Περιήγηση στην πόλη
Πρώτη εικόνα για το "νησί των ποιητών", καθώς στρίβετε δεξιά στον δυτικό μόλο μετά τη γέφυρα, το Μποσκέτο. Ο "Κήπος των Ποιητών" δίπλα στην παραλία φιλοξενεί τις προτομές των σπουδαίων λογοτεχνών του νησιού. Άγγελος Σικελιανός, Αριστοτέλης Βαλαωρίτης, Λευκάδιος Χερν, Δημήτρης Γολέμης και η λευκαδίτισα Κλεαρέτη.
Από τον δυτικό μόλο και τη μικρή γέφυρα στην παραλία έως τον Άγιο Μηνά εκτείνεται η βόλτα σας. Κατά μήκος του κεντρικού πεζοδρόμου διώροφα κτίρια με κατιφέδες, γεράνια και γιασεμιά στα μπαλκόνια διαδέχονται το ένα το άλλο. Ανεβαίνοντας θα συναντήσετε την κεντρική πλατεία με την εκκλησία του Αγίου Σπυρίδωνα. Στη βορειοδυτική γωνία της κεντρικής πλατείας ξεχωρίζει το τριώροφο κτίριο της οικογένειας Σταματοπούλου, όπου στεγάζεται η νομαρχία. Σε ένα στενό του πεζόδρομου θα συναντήσετε το γεμάτο μνήμες Μουσείο Φωνογράφου. Παλιοί φωνόγραφοι, ραδιόφωνα, δίσκοι, φωτογραφικές μηχανές, διακοσμητικά, σφραγίδες, νομίσματα και φωτογραφίες γεμίζουν το μοναδικό στο είδος του μουσείο στην Ελλάδα. Ανάμεσα σε 50 φωνογράφους, θα δείτε το πρώτο ραδιόφωνο και το πρώτο ακορντεόν που ήρθαν στο νησί και την πρώτη εφημερίδα του Ιονίου Κράτους από το 1830 (Τηλ. 26450 21088).
Αναπόσπαστο κομμάτι της αρχιτεκτονικής παράδοσης της πόλης είναι οι εκκλησίες. Κοινό τους χαρακτηριστικό το μεταλλικό καμπαναριό τους που υπαγορεύθηκε από την ανάγκη αντισεισμικής προστασίας. Η παλαιότερη (1687) είναι ο Άγιος Σπυρίδωνας στο κέντρο της πόλης. Στο κέντρο της αγοράς ο ναός του Παντοκράτορα (1699), όπου πίσω από το ιερό βήμα βρίσκεται ο τάφος του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη. Ο Άγιος Μηνάς δίπλα ξεχωρίζει για το εξαιρετικό ξυλόγλυπτο τέμπλο του.
Συνέχεια της περιήγησής σας έχει ο Ναός του Παντοκράτορα. Σε ένα στενό το σπίτι όπου γεννήθηκε ο Αριστοτέλης Βαλαωρίτης, κοντά και το σπίτι του Άγγελου Σικελιανού που περιμένει την αναστήλωση του. Από τα πολύχρωμα στενά θα στρίψετε για τη δημόσια βιβλιοθήκη που στεγάζεται στο αρχοντικό Ζουλίνου και διαθέτει μια συλλογή εικόνων της μεταβυζαντινής περιόδου. Συνεχίζοντας, θα βρεθείτε μπροστά στο ωραιότατο κτίριο της Φιλαρμονικής.
Στο ισόγειο του δημαρχείου τέλος, στην άκρη της πόλης προς Αϊ Γιάννη, μπορείτε να επισκεφτείτε το Αρχαιολογικό Μουσείο. Μικρό και σημαντικό στεγάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Λευκαδίων. Παρουσιάζει εκθέματα που καλύπτουν μια μεγάλη χρονική περίοδο, που ξεκινά από τη μέση παλαιολιθική εποχή (200.000 - 35.000 π.Χ.) και φτάνει έως τους ύστερους ρωμαϊκούς χρόνους. Στο μουσείο εκτίθενται σε ξεχωριστή αίθουσα τα ευρήματα των ανασκαφών του Γερμανού αρχαιολόγου Γουλιέλμου Δαίρπφελντ με εργαλεία, κεραμικά, χάλκινα, κοσμήματα και κτερίσματα τάφων, κυρίως από την αρχαία Νήρικο, το Νυδρί, τη Χοιροσπηλιά στην Εύγηρο και από τη σπηλιά στο Φρύνι. Ανάμεσα στα εκθέματα και μια πήλινη φιάλη από την πρώιμη εποχή του Χαλκού κι ένα πήλινο ειδώλιο γυναικείας μορφής του 3ου αιώνα π.Χ. Τηλ. 26450 21635
Η λιμνοθάλασσα στη Γύρα
Οικισμοί, ερωδιοί, ιχθυοτροφεία, μύλοι… Ένας ολόκληρος κόσμος. Η λιμνοθάλασσα της Γύρας που "ξεδιπλώνεται" και δίνει ζωή στην πόλη. Η λιμνοθάλασσα χωρίζεται στα δύο από μια θαλάσσια διώρυγα. Στη δυτική βρίσκεται το ιβάρι (παλιές κατασκευές από καλάμι ιχθυοτροφείου), το ιχθυοτροφείο που μεταξύ άλλων βγάζει και το περίφημο αυγοτάραχο. Οι φίλοι του ανέμου απολαμβάνουν εδώ το αγαπημένο τους άθλημα, το 'κάιτ σερφ'. Ο δρόμος 8χλμ που την περικυκλώνει προσφέρεται για περίπατο και για ποδηλασία. Γύρω βρίσκονται οι παραλίες Γύρα, Αϊ Γιάννης, Μύλοι, Κάστρο και Αμμόγλωσσα. Αξίζει να επισκεφτείτε τον ναό της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου ( 15ου αιώνα), την κόκκινη βίλα Καλκάνη και το ερειπωμένο μεταπολεμικό κτίριο του Ταμείου Αρωγής Οινοπαραγωγών Λευκάδας.
Το Κάστρο της Αγίας Μαύρας
Δεσπόζει στην είσοδο του νησιού και είναι το παλαιότερο μνημείο της Λευκάδας που έμελε να γίνει το επίκεντρο όσων θέλησαν να την κατακτήσουν. Όταν το 1293 ο Φράγκος ηγεμόνας Ιωάννης Ορσίνι πήρε το νησί για προίκα του, έχτισε στην είσοδο του νησιού ένα μεσαιωνικό φρούριο για την προστασία του νησιού. Σήμερα αποτελεί ένα από τα πιο επιβλητικά μεσαιωνικά κτίσματα στην Ελλάδα, πρότυπο οχυρωματικής τέχνης και εξακολουθεί να είναι επίκεντρο επισκεπτών. Στη βόλτα σας στο εσωτερικό του από το βορειοδυτικό άκρο με τον φάρο έως το ανατολικό με την εκκλησία της Αγίας Μαύρας, θα δείτε ερείπια κτιρίων της Ενετοκρατίας.Κείμενο: του Γ.Σεφεριάδη
ana-mpa.gr
________________________________________________
πηγή
http://www.travelstories.gr/%F4%E1%EE%E9%E4%E9%F9%F4%E9%EA%DC-%E5%F0%DF%EA%E1%E9%F1%E1/20289-%EB%E5%F5%EA%DC%E4%E1-%E7-%EA%F5%F1%DF%E1-%F4%F9%ED-%F7%F1%F9%EC%DC%F4%F9%ED.html
Σχολιάζουμε και επεξεργαζόμαστε το κείμενο.
Αναζητούμε και άλλες πληροφορίες για τη Λευκάδα και γράφουμε ένα δικό μας κείμενο για το νησί φροντίζοντας να δώσουμε κατάλληλο τίτλο.
Μετά την επίσκεψη στη Λευκάδα οι μαθητές καταγράφουν τις ταξιδιωτικές τους εντυπώσεις. Δημιουργούμε σχετικό λεύκωμα με τις εργασίες όλων των μαθητών. Ανεβάζουμε το υλικό στο διαδίκτυο.
Ζητάμε να γράψουν σε αρχείο word το κείμενό τους και τα βοηθάμε να το διαμορφώσουν. Παραθέτουμε στο κείμενο και φωτογραφίες που τράβηξαν τα παιδιά.
Παραδείγματα παρόμοιων δραστηριοτήτων μαθητών:
http://mikrateratakia2.blogspot.com/2007/09/blog-post_8739.html - Από εφημερίδα τάξης, επίσκεψη στο Μουσείο Λαϊκών Οργάνων
http://mikrateratakia2.blogspot.com/2007/09/blog-post_3368.html - Επίσκεψη στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
ΜΠΟΣΚΕΤΟ - Αξιολόγηση πρότζεκτ (Hot Potatoes)
- Σπόιλερ:
- ΣΤΟΛΙΖΟΥΜΕ ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΜΠΟΣΚΕΤΟ
Κάνουμε κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο:
https://sites.google.com/site/tetartakia/plerophorike/askeseis-1
Επιλέγουμε το αρχείο ΜΠΟΣΚΕΤΟ - σύρε και άσε το όνομα δίπλα στην προτομή
Πατάμε ΛΗΨΗ
Αντιστοιχίζουμε τα ονόματα με τις εικόνες...
_______________________________________
ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
Προηγουμένως έχουμε φροντίσει να παρουσιάσουμε τις εικόνες των ποιητών στα παιδιά:
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΟΛΕΜΗΣ
ΛΕΥΚΑΔΙΟΣ ΧΕΡΝ
ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ
ΚΛΕΑΡΕΤΗ ΔΙΠΛΑ ΜΑΛΑΜΟΥ
ΜΠΟΣΚΕΤΟ - ΓΛΩΣΣΑ ΠΡΩΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
- Σπόιλερ:
- ΒΑΖΩ ΣΤΗ ΣΕΙΡΑ ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ
Πατάμε και πάλι στο σύνδεσμο
https://sites.google.com/site/tetartakia/plerophorike/askeseis-1
Επιλέγουμε την άσκηση:
ΛΕΥΚΑΔΑ βάζω στη σειρά τα γράμματα
Πατάμε ΛΗΨΗ
Σέρνουμε τα γράμματα και τα τοποθετούμε στη σωστή σειρά ώστε να δημιουργηθεί το όνομα ΛΕΥΚΑΔΑ.
___________________________________
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Ο εκπαιδευτικός έχει φροντίσει να ετοιμάσει τους υπολογιστές και να έχει ήδη γίνει η σύνδεση στο αρχείο της άσκησης καθώς τα παιδάκια της πρώτης θα δυσκολευτούν αρκετά να κάνουν μόνα τους την αναζήτηση.
ΜΠΟΣΚΕΤΟ - ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ
- Σπόιλερ:
- http://en.wikipedia.org/wiki/Lefkada
Επισκεπτόμαστε αυτό το σύνδεσμο στην αγγλική έκδοση της Βικιπαίδειας.
Ζητάμε από τα παιδιά να διαβάσουν ένα απόσπασμα από το κείμενο και στη συνέχεια κάνουμε την ανάλογη επεξεργασία...
Το ίδιο μπορούμε να κάνουμε και για το μάθημα των Γαλλικών ή των Γερμανικών.
Επίσης μπορούμε να ζητήσουμε να βρουν πληροφορίες τα παιδιά για το Βαλαωρίτη ή το Σικελιανό κλπ σε ξενόγλωσσες εκδόσεις της Βικιπαίδειας ή να ανεβάσουν στο διαδίκτυο δικά τους κείμενα σχετικά με το πρότζεκτ σε ξένη γλώσσα.
ΜΠΟΣΚΕΤΟ - ΠΟΙΗΣΗ (μεγάλες τάξεις)
- Σπόιλερ:
- Σταδιοδρομία
Συγγραφέας: Κώστας Καρυωτάκης
από τη συλλογή «Ελεγεία και Σάτιρες»
Τη σάρκα, το αίμα θα βάλω
σε σχήμα βιβλίου μεγάλο.
«Οι στίχοι παρέχουν ελπίδες»
θα γράψουν οι εφημερίδες.
«Κλεαρέτη Δίπλα - Μαλάμου»
και δίπλα σ' αυτό τ' όνομά μου.
Την ψυχή και το σώμα πάλι
στη δουλειά θα δίνω, στην πάλη.
Αλλά, με τη δύση του ηλίου,
θα πηγαίνω στου Βασιλείου.
Εκεί θα βρίσκω όλους τους άλλους
λογίους και τους διδασκάλους.
Τα λόγια μου θα' χουν ουσία,
η σιωπή μου μια σημασία.
Θηρεύοντας πράγματα αιώνια,
θ' αφήσω να φύγουν τα χρόνια.
Θα φύγουν, και θα 'ναι η καρδιά μου
σα ρόδο που επάτησα χάμου.
_________________________________
Διαβάζουμε προσεκτικά το ποίημα.
Σχολιάζουμε τη φράση του Καρυωτάκη για τη Λευκαδίτισσα Κλεαρέτη Δίπλα - Μαλάμου: δίπλα σ' αυτό τ' όνομά μου...
ΒΟΗΘΕΙΑ: Επισκεφθείτε τον ακόλουθο σύνδεσμο και διαβάστε άρθρο σχετικό με το ερώτημα:
http://www.e-poema.eu/dokimio.php?id=37&pid=14
ΜΠΟΣΚΕΤΟ - Η ιστορία της λέξης και του τόπου...
- Σπόιλερ:
- Και τώρα ήρθε η ώρα να μάθουμε και από πού προέρχεται η λέξη Μποσκέτο. Μια επίσκεψη στο σύνδεσμο αυτό:
http://it.wikipedia.org/wiki/Bosco
θα λύσει την απορία... (Αξιοποιήστε τις δυνατότητες του διαδικτύου για αυτόματη μετάφραση - πχ μέσω της μηχανής αναζήτησης Bing http://www.bing.com/?FORM=Z9FD1 - πατάμε More στο πάνω μέρος και μετά στην αριστερή στήλη και κάτω πατάμε Translator. Επιλέξτε τις γλώσσες από Ιταλικά σε Ελληνικά. Κάντε επικόλληση του συνδέσμου από το wikipedia και θα σας μεταφράσει αυτόματα όλη την ιστοσελίδα. )
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η κατάληξη της λέξης -έτο, υποδηλώνει έννοια υποκοριστική.
Συζητήστε με την ομάδα σας πώς και γιατί οι Λευκαδίτες ονομάζουν Μποσκέτο το παρκάκι της πόλης τους... Ποια σχέση έχει η λέξη αυτή με την τοπική τους ιστορία;
ΜΠΟΣΚΕΤΟ - ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΠΟΙΗΤΩΝ
- Σπόιλερ:
- Πληροφορίες για τους "κατοίκους"
του Μποσκέτου της Λευκάδας
Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να βρει πληροφορίες για έναν από τους άντρες ποιητές - λογοτέχνες που οι προτομές τους βρίσκονται στο Μποσκέτο. Τα κορίτσια των ομάδων αναλαμβάνουν να βρουν πληροφορίες και για την κυρία της συντροφιάς.
Αξιοποιούμε τις μηχανές αναζήτησης για εύρεση πληροφοριών στο διαδίκτυο. Προηγουμένως ο δάσκαλος φροντίζει να εντοπίσει συνδέσμους κατάλληλους. Για τέτοια θέματα συνήθης τόπος πληροφοριών είναι η Βικιπαίδεια και το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου. Δίνουμε στη συνέχεια μερικούς συνδέσμους για τον Αριστοτέλη Βαλαωρίτη που εύκολα εντοπίζει κανείς με τις μηχανές αναζήτησης:
http://www.peri-grafis.com/ergo.php?id=469
http://users.uoa.gr/~nektar/arts/poetry/aristotelhs_balawriths_poems.htm
http://www.snhell.gr/anthology/writer.asp?id=77
http://www.matia.gr/7/73/7301/7301_1_2.html
http://biographies.nea-acropoli.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=72:--1824-1879&catid=13:poiisi&Itemid=30
Σε ενδεχόμενη επίσκεψη στη Λευκάδα, η κάθε ομάδα αναλαμβάνει χρέη ξεναγού προς τα υπόλοιπα παιδιά και παρουσιάζει μπρος στην προτομή του ποιητή με λίγα λόγια τη ζωή και το έργο του.
Μπορούμε επίσης να ζητήσουμε κατασκευή συνθετικής εργασίας που θα αναρτηθεί στην τάξη για τον καθένα από τους λόγιους Λευκαδίτες.
ΑΣΚΗΣΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
https://sites.google.com/site/tetartakia/plerophorike/askeseis-1
Πατήστε ΛΗΨΗ στο αρχείο: ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ - βιογραφία (κουίζ) και συμπληρώστε την άσκηση.
ΜΠΟΣΚΕΤΟ - Παρουσίαση πρότζεκτ
Συνήθως η διοργάνωση ενός πρότζεκτ περιλαμβάνει στο τέλος και παρουσίασή του προς τη σχολική κοινότητα. Με βάση όσα ήδη αναφέραμε στις επιμέρους δραστηριότητες του προγράμματος μπορούμε να επιλέξουμε τι θα περιλαμβάνει η παρουσίαση:
Μπορούμε να διοργανώσουμε εκδήλωση για τη Λευκάδα στο σχολείο παρουσιάζοντας:
1. Τοπικούς χορούς της Λευκάδας.
2. Δημοτικά τραγούδια της Λευκάδας από τη χορωδία του σχολείου.
3. Έκθεση φωτογραφιών των μαθητών μας από την εκδρομή στη Λευκάδα.
4. Απαγγελίες ποιημάτων των "κατοίκων" του Μποσκέτου (πχ Βαλαωρίτη, Σικελιανού)
5. Ανάγνωση ταξιδιωτικών εντυπώσεων των μαθητών από την εκδρομή στη Λευκάδα.
6. Προβολή εικόνων από τη Λευκάδα ή και βίντεο με τα αξιοθέατα και τις ομορφιές του νησιού.
7. Συνδυασμός της εκδήλωσης με πρόσκληση επίσκεψης στο σχολείο μας μαθητών από τη Λευκάδα και από τους οποίους μπορούμε να ζητήσουμε συμμετοχή στους χορούς και στα τραγούδια που θα παρουσιάσουμε.
8. Μπουφές με λευκαδίτικες συνταγές για τις οποίες θα ζητήσουμε την ευγενική συμμετοχή των μητέρων των μαθητών... (Δείτε συνταγές εδώ http://clubs.pathfinder.gr/lefkada_island/699851 )
9. Έκθεση αντικειμένων από τη Λευκάδα, πχ κεντημάτων
10. Φωτογραφίζουμε, ηχογραφούμε, βιντεοσκοπούμε την εκδήλωση και ανεβάζουμε το υλικό στο διαδίκτυο για προβολή του έργου του σχολείου μας προς τα έξω.
Διοργάνωση εορτής στο σχολείο
Μπορούμε να διοργανώσουμε εκδήλωση για τη Λευκάδα στο σχολείο παρουσιάζοντας:
1. Τοπικούς χορούς της Λευκάδας.
2. Δημοτικά τραγούδια της Λευκάδας από τη χορωδία του σχολείου.
3. Έκθεση φωτογραφιών των μαθητών μας από την εκδρομή στη Λευκάδα.
4. Απαγγελίες ποιημάτων των "κατοίκων" του Μποσκέτου (πχ Βαλαωρίτη, Σικελιανού)
5. Ανάγνωση ταξιδιωτικών εντυπώσεων των μαθητών από την εκδρομή στη Λευκάδα.
6. Προβολή εικόνων από τη Λευκάδα ή και βίντεο με τα αξιοθέατα και τις ομορφιές του νησιού.
7. Συνδυασμός της εκδήλωσης με πρόσκληση επίσκεψης στο σχολείο μας μαθητών από τη Λευκάδα και από τους οποίους μπορούμε να ζητήσουμε συμμετοχή στους χορούς και στα τραγούδια που θα παρουσιάσουμε.
8. Μπουφές με λευκαδίτικες συνταγές για τις οποίες θα ζητήσουμε την ευγενική συμμετοχή των μητέρων των μαθητών... (Δείτε συνταγές εδώ http://clubs.pathfinder.gr/lefkada_island/699851 )
9. Έκθεση αντικειμένων από τη Λευκάδα, πχ κεντημάτων
10. Φωτογραφίζουμε, ηχογραφούμε, βιντεοσκοπούμε την εκδήλωση και ανεβάζουμε το υλικό στο διαδίκτυο για προβολή του έργου του σχολείου μας προς τα έξω.
ΟΙ ΦΑΡΟΦΥΛΑΚΕΣ ΤΗΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ :: ΥΛΙΚΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΕΤΩΝ :: ΦΟΡΟΥΜ ΠΑΛΙΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ :: ΦΑΡΟΠΛΟΙΟ :: ΓΡΑΦΕΙΟ ΔΑΣΚΑΛΩΝ
Σελίδα 1 από 1
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
|
|